Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Update Young & Fair Weg reis: Wat gaan we doen in Nepal?

Delen

Update Young & Fair Weg reis: Wat gaan we doen in Nepal?

Geschreven door Hilda van Reeuwijk

Yes! De reis naar Nepal begint steeds meer vorm te krijgen. Maar wat gaan we daar nu eigenlijk doen? Het is natuurlijk geen plezieruitje. Niet dat we geen plezier zullen gaan beleven, want wat zal het gaaf worden! Maar de reis heeft wel een doel. Young & Fair heet niet voor niets Young & FAIR.

Zelf ben ik al een tijdje actief bezig met fair trade en regelmatig merk ik nog dat mensen wel een vaag idee hebben bij wat fair trade is. Dit heeft naar mijn idee direct effect op de motivatie om fair trade producten aan te schaffen. Veel mensen vinden fair trade een goed doel, maar voelen niet de noodzaak bewust te kiezen voor eerlijke producten.

Mijn kennismaking met eerlijke handel

Toen ik op reis was in Kenia kwam ik voor het eerst in aanraking met fair trade. Een Keniaanse vrouw vertelde bij hoe belangrijk de fair trade industrie is voor haar. Hierdoor raakte ik gemotiveerd en ben ik daadwerkelijke fair trade producten gaan kopen. Nu gaan we naar Nepal en kan er naar mijn mening maar één vraag centraal staan: Wat betekent eerlijke handel voor de Nepalees?

Ik denk dat fairtrade handel de verhoudingen in de wereld gelijk kan trekken en dus voor een eerlijkere wereld zorgt. Maar is dat echt zo en voelt de Nepalees achter het product-met-fairtrade-logo dat ook zo? Ik wil de verhalen van de mensen zelf horen. En met deze verhalen wil ik terug naar Nederland om daar hun verhaal door te vertellen. Het eerlijke verhaal achter het eerlijke product.

Persoonlijke verhalen

Een persoonlijk verhaal geeft je de kans om iemand echt te leren kennen. Een verhaal geeft een extra lading. Verhalen zijn makkelijker te onthouden dan de feitjes die je over fair trade kunt opzoeken. Een verhaal over de impact van fair trade in iemands leven geeft je de kans echt te begrijpen wat deze impact is. Die impact maakt een ‘ver van je bed show’ opeens een verhaal waarin jij zelf een rol speelt. Je doet nooit meer gewoon boodschappen, want elk product wat jij over de toonbank schuift is een product waarmee je een verschil kan maken. Van consument naar mens.

Het doel van de reis naar Nepal is dan ook om heel veel mensen een rol te geven in het verhaal van de Nepalees. We zoeken het verhaal op, we storten ons er in en we worden onderdeel van het verhaal. Doordat de deelnemers aan de reis onderdeel van het verhaal worden hebben zij tijdens en bij terugkeer ook een verhaal. Wat zij op hun beurt weer kunnen delen. Met naar mijn verwachting veel meer impact dan die feitjes en cijfertjes. En zo hoop ik fair trade voor vele dichterbij te brengen, meer mensen en minder consumenten.