Search

Nepal dag 2 – Nepal by night

Delen

Geschreven door Romee Mulder

Let me tell you something about the nine planets you all have around you”. Een bezoekje aan een winkel in Kathmandu gaat nooit zonder persoonlijk gesprekje of kopje thee. Na een eerste dag vol indrukken was er nog even tijd om te winkelen en raakten we in gesprek met een winkeleigenaar. Hij vertelt over zijn leven, handel in sieraden en de aardbeving in 2015. Ondanks het verlies van familie, heeft hij meegeholpen aan de wederopbouw en gelukkig zijn winkel kunnen behouden. Wij vertelden vervolgens over onze studies en werk en gingen met mooie souvenirs terug naar het hotel.

De volgende dag staat er een reisdag op de planning: in ongeveer 17 uur zullen we naar Ilam rijden om theeplantages te bezoeken. Omdat deze reis meer dan een halve dag in beslag neemt, was het idee om vroeg in de ochtend te vertrekken. Maar over planning heb je niet altijd controle, en zeker niet in Nepal. Tijdens het avondeten hoorden we dat er een grote staking werd aangekondigd door een groepering die onafhankelijk wil zijn en dit afdwingt bij de Nepalese regering. Na overleg besloten we daarom later te vertrekken, het zou dus een nachtritje worden.

Inmiddels kennen we elkaar al een beetje beter en beloofde het een gezellige reis te worden. En dat was niet overdreven: verborgen talenten werden ontdekt en even leek het of er een heuse karaoke-bus door de Nepalese bergen trok.

Hoe verder we het binnenland inreden, hoe meer landschappen zich lieten zien en hoe donkerder het werd. Rijden in de nacht heeft altijd iets magisch, het dagelijkse leven lijkt even stil te staan. Luidkeels zingend ‘Het is een nacht’ rijden we door bergen en dorpjes, waar voornamelijk vrolijk verlichte tempels te zien zijn.

Je besef van tijd en plaats verdwijnt helemaal, maar wat zijn we blij wanneer we aankomen bij het restaurant voor het avondeten. Dit hebben we dan ook duidelijk laten weten door achteraf een yoga-dans-polonaise-sessie te houden: we zijn entertainment voor de locals. Door veel lachende, blije (maar ook zeer verbaasde) gezichten werden we uitgezwaaid en reden we verder naar onze volgende bestemming: Ilam.