Door Regine Nusselein, trendwatcher duurzaamheid Care Wear Company

Plaatje blog 1Mode en trends, ze hadden ooit een innig verbond met elkaar. Ze verrasten ons elk seizoen weer. Ze wisten altijd goed onze tijdgeest te verpakken en daarmee onze verlangens in te vullen. Dat is eigenlijk niet langer het geval. Je zou kunnen zeggen dat ze achter zijn gaan lopen in plaats van voor. Ze hebben zichzelf buiten spel gezet, want wij willen duurzame kleding en die is nog steeds moeilijk te verkrijgen. De modewereld levert ons nog steeds wel de kleuren, look en snit, maar niet op de wijze die we willen.

Er zijn goede initiatieven in ontwikkeling om kleding duurzaam te maken, maar ze zijn nog steeds niet productierijp. Slimme merken en verkoopsters willen ons doen geloven dat ze duurzame spullen hebben. Dat is vaak ‘greenwashing’: het verhaal is mooier dan de werkelijkheid. Een verantwoord groen product begint met een groene  grondstof. De grondstoffenwereld is nog niet zover. Bio-katoen vormt nog maar een paar procent van het  enorme katoen aanbod wat 20 miljoen katoenboeren verbouwen op 30 miljoen hectaren. Logisch, als je bedenkt dat een sterk vervuild katoenveld door vele jaren van pesticidebehandeling tegen schimmels en ziektes niet ineens kan omschakelen. En een nieuw veld is niet in een paar maanden klaar om een hoge productie te leveren.

Betere alternatieven krijgen gelukkig steeds meer aandacht. Zoals bamboe, hennep, Tencel, Modal, viscose, Rami, linnen. Ten onrechte worden vaak alle synthetische vezels als slecht voor ons milieu gezien. Polyester is bijvoorbeeld een milieuvriendelijk grondstof evenals fleece. Acryl is dat juist niet. Voor jullie als bewuste consument zou ik willen zeggen:

  • Koop bewust en iets waarvan je weet dat je het veel zult dragen (gemiddeld wordt een kledingstuk nu maar 7 x gedragen).
  • Behandel en was het met zorg, raadpleeg het etiket, dan blijft het langer mooi.
  • Kies voor tijdloos of koop vintage/tweedehands en organiseer eens een ruilfeest

Wil je het afdanken? Kijk eerst of je het zelf kunt veranderen of geef het door. Als dat allemaal niet lukt stop het in dePlaatje blog 2 Swopbox (kledingcontainer). Swoppen wordt wel het nieuwe shoppen genoemd. Je levert oude kleding in en krijgt er een tegoedbon voor terug. Een soort beloning van de winkel die de kleding gaat recyclen. Het recyclen van kleding voor een nieuwe grondstof staat in de kinderschoenen. Recycling moet upcycling gaan worden. Ooit was er in Prato, Italië een levendige industrie van o.a. herwonnen wol. Totdat China opkwam als productieland en de handelsquota werden opgeheven. Toen was Italië als productieland voor stoffen en kleding niet meer interessant. Toch is er weer hoop op productie in de buurt. De robots komen eraan, ook in textielproductie. Daarmee worden verschillende problemen opgelost. Zo verdwijnen kinderarbeid en te lage lonen maar ook de kosten van het zeer milieuvervuilende transport.

De toekomst ziet er veel beter uit. We moeten wel nog even geduld hebben.

 

Wil je meer weten over eerlijke mode? Wist je dat er naast het jaarlijkse Fair Fashion Festival in de herfst in Utrecht dit jaar ook voor het eerst een lente editie van het Fair Fashion Festival is op 14 mei in Groningen? Regine Nusselein is trendwatcher duurzaamheid bij de Care Ware Company. Op 14 mei geeft zij speciaal voor Young & Fair een masterclass waarin ze onze kennis bijspijkert over de grondstoffen van (eerlijke) mode, aankoop en onderhoud van onze garderobe.