Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Groen is ook maar gewoon een kleur

Delen

Groen is ook maar gewoon een kleur

Deze blog gaat niet over Coca Cola Life en ook niet over stevia. Daar had hij wel over moeten gaan, zoals afgesproken in de vorige vergadering van het Young & Fair communicatieteam. Want Coca Cola Life zit in een mooi groen jasje en dus hadden wij bedacht dat daar vast iets leuks over te schrijven was voor de Young & Fair website. Maar na een iets uitgebreider vooronderzoek (lees: googlen in plaats van alleen signaleren dat het etiket groen is) bleek dat de groene kleur niet per se te maken had met duurzaamheid of eerlijkheid, maar dat groen waarschijnlijk meer moest staan voor de ‘gezondheid’ van het product. Ik was erin getrapt… een goede aanleiding voor een blog die dus niet over Coca Cola Life gaat, maar wel over ‘groene’ marketing en reclame.

Laat ik voorop stellen dat een kleur natuurlijk ook maar gewoon een kleur is. Groen is de kleur van boomblaadjes, gras, sterrenmos, het onderste licht van een stoplicht, mijn gordijnen en de vorige auto van m’n vader. Groen staat voor mij voor natuur en buiten, fris en fruitig, vers, maar dus ook voor biologisch, natuurlijk, duurzaam en gezond. Niet veel mensen zullen groen associëren met de kleur van de vorige auto van m’n vader, maar groen is tegenwoordig wel echt een kleur die mensen doet denken aan natuurlijk en gezond, zeker als we door de supermarkt lopen. In het geval van Coca Cola Life blijk deze associatie gedeeltelijk waar. Coca Cola heeft met   van cola een poging gedaan om een versie van de frisdrank op de markt te brengen die gezonder is dan de vorige varianten. Stevia is een zoetstof die gezonder is dan aspartaam, waarmee Coca Cola Light en Zero gezoet zijn. Op de website wordt alleen verwezen naar mijn persoonlijke associatie met ‘groen’, omdat stevia en suiker, waarmee Coca Cola Life gezoet wordt, natuurlijke producten zijn. Wat houdt natuurlijk dan precies in? Daar schreef ik eerder al over in een  : geen idee.

Door het gebruik van de kleur groen kunnen producenten een bepaald beeld oproepen over hun product, namelijk dat het op de een of andere manier ‘beter’ is dan de niet-groene variant van dat product. Alhoewel groen natuurlijk ook maar gewoon een kleur is: dit kan misleidend zijn. Foodwatch reikt jaarlijks een ‘prijs’ uit voor de meest misleidende reclame,  . Stichting Wakker Dier heeft eveneens een  voor de meest misleidende reclame als het gaat om dierenwelzijn. Dat helpt: in 2014 hebben bijna alle genomineerden zo hard hun best gedaan om onder de nominatie uit te komen dat er nog maar één mogelijke ‘winnaar’ overbleef. Valess, die vrolijke koeien in groen gras op de verpakkingen had staan, heeft de koeien van de verpakking gehaald, maar helaas niet de echte koeien in de wei gezet. Wel zijn ze overgegaan van scharreleieren naar vrije uitloopeieren en dat heeft er toch voor gezorgd dat ze onder de nominatie uit gekomen zijn. Groen is tegenwoordig ook de kleur van de McDonalds. Ik kom er niet regelmatig, maar met ‘gezond’ kan het niet al te veel te maken hebben. In 2013 won McDonalds de prijs van Wakker Dier met hun reclame slogan ‘eerlijk over alles’, omdat ze niet echt eerlijk over echt alles bleken te zijn.

Voor het te pas en vooral te onpas gebruiken van de kleur groen, als zichtbare kleur of als metafoor voor ‘beter’, hebben ze in de Amerika een woord:  . Bij greenwashing doe je je organisatie duurzamer en maatschappelijk verantwoorder, dus groener, voor dan je eigenlijk bent. Veel woorden, weinig daden. Volgens de Greenwashing Index is het onterecht gebruiken van de kleur groen of natuurlijke plaatjes één van de kenmerken van greenwashing. Op de  van de Greenwashing Index kunnen bezoekers producten ‘raten’ op (on)betrouwbaarheid van de groene marketing. Sterk bekritiseerd wordt de advertentie van 7up waarin het product 100%(!) natuurlijk wordt genoemd en waarbij we een blikje(!!) 7up aan de tak van een citroenstruik zien hangen. Positiever commentaar is er voor o.b. tampons. Het gaat om een advertentie waarin o.b. de consument adviseert om o.b. tampons te kiezen in plaats van tampons van andere merken met inbrenghulzen (voor alle mannelijke lezers, google het even…). Één van de sitebezoekers zegt dat het zo’n alledaags en onmisbaar product is, voor vrouwen uiteraard, dat je eigenlijk nauwelijks nadenkt over de duurzaamheid ervan en je dus niet realiseert hoeveel afval je produceert door het gebruik ervan.

Gemaakt door Radboud Wanders. Bron: www.geldgroenwassen.nu

Het grappige is dat de Nederlandse vertaling van het woord greenwashing, groenwassen, in Nederland ook op een veel positievere en zelfs tegenovergestelde manier wordt gebruikt. Het fenomeen   houdt in dat een bedrijf z’n duurzame investeringen laat voorfinancieren door zijn klanten. Dat werkt als volgt: als klant koop je tegoedbonnen voor een bepaald product of dienst bij het bedrijf. Met dat geld doet het bedrijf duurzame investeringen. Hierna kan de klant de tegoedbonnen weer inruilen voor een duurzamer product of dienst.

Kortom: groen is ook maar gewoon een kleur, of een woord. We hebben er allemaal associaties bij, maar welke associaties in welke situatie van toepassing zijn weet je nooit. Groene marketing kan bedoeld of onbedoeld misleidend zijn. Dus de volgende keer dat er een groen product in mijn winkelmandje verdwijnt, ga ik toch eens beter uitzoeken of hier daar nou daadwerkelijk goed aan doe.