Koffiebonen zijn het belangrijkste exportproduct van Ethiopië. Toch levert dit het land niet zo veel op. Van elk pak koffie dat je in de supermarkt koopt, gaat maar 15 procent van de opbrengst naar Ethiopië. De overige 85 procent gaat naar Europa en Amerika. Moyee Coffee wil de opbrengst eerlijker verdelen over de handelsketen.

Door Mirthe Klein Haneveld

Shared values
Moyee Coffee is een sociale onderneming die naast het verkopen van zoveel mogelijk koffie wil dat de productie zo eerlijk en transparant mogelijk gebeurt. Haar missie is om een wereld te creëren waarin opbrengsten eerlijk verdeeld worden tussen koffieproducerende en koffieconsumerende landen. Om dit te bereiken, gaat Moyee Coffee uit van het shared values principe: het streven naar zowel economische als sociale winst.  Het bedrijf wil het verdere verwerkingsproces van de koffieboon, zoals het roosteren, ook in Ethiopië laten plaatsvinden, waardoor er meer economische waarde in het land zelf wordt gecreëerd.

Volgende stap
Momenteel worden bijna alle koffiebonen gebrand in het koffieconsumerende land waarbij de prijs van een gebrande boon 3 tot 7 keer hoger ligt dan een boon ‘naturel’. Door deze stap in de productieketen in het koffieproducerende land te laten plaatsvinden kan (mits tegen een eerlijke prijs) de opbrengst meer gelijkwaardig worden verdeeld over de koffieproducerende en koffieconsumerende landen. Daarom investeert Moyee Coffee in lokale koffiebranderijen om het branden en verpakken van koffie in Ethiopië te laten plaatsvinden.

Op dit moment is er nog geen lokale koffiebranderij en worden de bonen van Moyee Coffee  in Nederland gebrand. Ondertussen worden de toekomstige Ethiopische branders getraind om direct aan de slag te kunnen gaan wanneer de lokale koffiebranderij klaar is.

Fair trade 2.0?
Young & Fair staat achter het principe dat de welvaart eerlijk verdeeld moet zijn over de productieketen. Fair trade is gebaseerd op een eerlijke prijs voor een product of dienst. Bij het fair chains-concept wordt gekeken naar het grotere plaatje: de verdeling van de totale opbrengst in verhouding tot het creëren van economische meerwaarde. Wat voor gevolgen dit heeft voor producerende en consumerende landen moet zich nog uitwijzen. In het geval van Moyee Coffee speelt de sociale ondernemingsvorm met bijbehorende missie een geloofwaardige rol bij het streven naar een betere verdeling van de welvaart.

Wat denk jij? Is fair chain de volgende stap in eerlijke handel of is het gewoon strategisch ondernemen?