Chocolade wordt schaars. Het schijnt binnen nu en 20 jaar zelfs ‘het nieuwe kaviaar’ te worden. 

Je houdt het niet voor mogelijk wanneer je om je heen kijkt en overal chocolade ziet. Het is zelfs moeilijk chocolade te ontlopen. Als je dat wilt, moet je echt je best doen. Variërend van luxe uitvoeringen tot D-merk, het kijkt je overal aan.

Waarom dan de bovengenoemde schaarste?  Omdat de Afrikaanse boer ontmoedigd is zijn cacaoteelt nog langer voort te zetten. Want het gaat er guur aan toe in de industrie. ’s Werelds grootste cacaoindustrie vindt plaats in West Afrika: Ghana en Ivoorkust. Wanneer deze wegvallen is het de vraag of de minder grote productiegebieden opgewassen zijn tegen de blijvend groeiende vraag naar cacao, voor de nu wereldwijd chocolade liefhebbende consument.

Het planten van cacaogewas duurt een paar jaar. De planten moeten geregeld vervangen worden waardoor de boer nieuw land moet vinden en weer jaren moet wachten. Ook raakt de bodem snel uitgeput waardoor dit een soms lastige opgave is. Wanneer  het zover is en de cacao geoogst kan worden, krijgt de boer als beloning een zodanig laag loon dat het de moeite niet compenseert. Grote multinationals kopen de cacao op tegen een lage prijs en de happige consument betaalt de multinational een paar euro voor een reep waar de boer slechts een paar cent voor ontvangt. Doordat cacaoteelt ook nog zo’n weersafhankelijk en arbeidsintensief proces is, zijn boeren daarnaast genoodzaakt ook andere gewassen te kweken om rond te kunnen komen.

 

De nieuwere generatie Afrikanen houdt het kortom dus liever voor gezien – I don’t blame them – en zoekt zijn heil in de stad.

Daar komt Fairtrade in het verhaal. Het garandeert dat de boer tegen een eerlijke prijs zijn cacao kan verkopen. Kleine boerencorporaties kunnen zich verenigen en multinationals het hoofd bieden. Aan het milieu wordt ook gedacht met Fairtrade: geen enge ziektes voor de boeren meer.  Een eigen afzetmarkt kan gerealiseerd worden.

Cacao telen wordt weer iets aanlokkelijker wanneer de Fairtrade P’s betrokken zijn, People, Planet, Profit.

Enter de Nederlandse consument.

Want wat kunnen wij goed? Hagelslag eten! Fairtrade Original geeft een eerlijk prijs aan de boer en steunt kleine boerensamenlevingen. Eet dus braaf je hageltje op brood, uit het vuistje, of waarop dan ook!