Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Duurzaamheidskeurmerken

Delen

Duurzaamheidskeurmerken

Gisteren zijn er naar aanleiding van een rapport van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) verschillende artikelen gepubliceerd over de effecten van keurmerken op producenten. Onderstaand artikel van de NOS bespreekt bijvoorbeeld de voor- en nadelen van deze keurmerken. Bij Young & Fair zijn wij ons bewust van de haken en ogen die helaas vaak nog verbonden zijn aan keurmerken. Zoals ook in dit artikel van de NOS wordt weergeven is dit echter niet meteen een reden om de producten met deze keurmerken dan niet meer te kopen. Als meer mensen de producten met keurmerken zullen kopen zal er namelijk meer geld beschikbaar zijn bij deze organisatie en daardoor krijgt ook de producent dan meer geld. Daarnaast kunnen keurmerken helpen om consumenten bewuster te maken van de effecten die hun keuzes in producten hebben. En dat is wat wij bij Young & Fair belangrijk vinden.

Hoe meer mensen zich bewust zijn van hun consumptiegedrag, hoe meer invloed we kunnen uitoefenen en hoe eerlijker de productieketen zal worden. Let daarom als je boodschappen doet op welke producten je koopt en welke informatie er over de herkomst van dit product is te vinden. Vergelijk de verschillende keurmerken om te kijken van welk keurmerk jij een product zou willen kopen of besluit bijvoorbeeld om voor lokaal geproduceerde producten te gaan!

Lees voor een uitgebreidere uitleg van de voor- en nadelen van keurmerken ook het  .

Artikel van 

Geschreven door: Lotte Oosterhek