Gerrard St. 1

Dit is de nieuwe koptelefoon van Gerrard St. Voor zover bij mij bekend de eerste koptelefoon die niet te koop is. Deze koptelefoon lease je namelijk. Hoe werkt dat precies? Waarom zou ik een koptelefoon leasen en niet gewoon kopen?

Gerrard St. (voorheen Pelican House) is een bedrijf opgezet door twee recent afgestudeerde industrieel ontwerpers van de TU Delft. In hun crowdfundingvideo (zie onderaan artikel) halen ze een aantal interessante cijfers aan: 15 miljoen kilo aan koptelefoons wordt jaarlijks weggegooid, vaak omdat er een (klein) onderdeel kapot is. Als je kijkt naar alle elektronica, loopt dat getal zelfs op naar 30 miljard kilo. Al dit elektronisch afval bevat nog een heleboel componenten waar niks mis mee is en makkelijk hergebruikt kan worden. Aan de hand van deze feiten en hun liefde voor koptelefoons, bedachten zij een oplossing voor dit probleem: de modulaire leasekoptelefoon.

Founders Dorus and Tom enjoying superb sound with #pelicanhouse #headphones #MadNes #music #festival

Een foto die is geplaatst door Gerrard Street (@gerrard_street) op

Hoe werkt het?

Op de website van Gerrard St. kun je een bestelling plaatsen. De koptelefoon kost €7,50 per maand, maar bij de “aanschaf” wordt je wel verplicht om een abonnement af te sluiten voor 1 of 2 jaar met verschillende kortingen en opties waar het er uiteindelijk op neer komt dat je minimaal 30 euro vooruit betaald en de kortste leaseperiode je minimaal €82,50 kost als je het hele jaar in 1 keer betaald. Je kunt overigens ook een LIFETIME Special Edition kopen. Dit kost je eenmalig €500 euro, maar dan hoef je ook nooit meer een maandelijkse betaling te doen en kun je de rest van je leven genieten van kosteloze updates en reparaties!

Dan rond je de bestelling af en ontvang je binnen een week je koptelefoon in een kartonnen brievenbuspakketje. Vervolgens kun je in een paar makkelijke stappen je koptelefoon zelf in elkaar zetten en gaan genieten van je muziek. Wanneer een onderdeel van de koptelefoon kapot gaat kun je deze terugsturen naar Gerrard St. en krijg je kosteloos een nieuw onderdeel teruggestuurd. Daarnaast worden er ook jaarlijkse updates belooft, ook deze zijn inbegrepen in de lease.

Packaging almost done! #headphone #pelican

Een foto die is geplaatst door Gerrard Street (@gerrard_street) op

Circulaire economie

Hoewel deze manier van leasen voor koptelefoons (nog) uniek is, zijn we op andere vlakken al veel verder met het opgeven van bezit. Neem bijvoorbeeld services als Spotify en Netflix, die al vele miljoenen mensen afstand hebben laten doen van het kopen van CD’s of zelfs het betaald downloaden van muziek via iTunes. Of GreenWheels, waar je een abonnement afsluit om af en toe een auto te lenen als je zelf niet de behoefte hebt om er altijd een voor de deur te hebben.

Voor sommige zaken in het leven zijn we dus al langer gewend om deze als dienst te zien. Ik denk dat het belangrijk is om in de toekomst minder en minder te gaan bezitten en steeds meer abonnementen op diensten te nemen. De term die bij dit principe hoort, is circulaire economie. Maar wat houdt dit begrip precies in? Tot voor kort kon je over het algemeen alleen producten kopen. Nu de consumptiemaatschappij inmiddels over zijn hoogtepunt heen is, komt het steeds vaker voor dat mensen geen behoefte hebben aan een product, maar aan de dienst dat het product je verleend. Neem nou de koptelefoon van Gerrard St. Ik hoef geen koptelefoon te hebben, maar ik wil goed geluid in mijn oren, dat ik overal mee naartoe kan nemen. Voor een x bedrag per maand wordt die dienst mij verleend. Als een onderdeel van mijn koptelefoon kapot gaat, wil ik niet allerlei winkels moeten afstruinen op zoek naar een passend onderdeel, of een reparateur moeten betalen om het onderdeel voor mij te vervangen. Ik neem simpelweg contact op met de leverancier van het product en het wordt voor mij geregeld. Dit kan na een jaar gebeuren, maar ook na tien jaar. Garantie is niet meer van toepassing, de gehele looptijd van de lease blijft de leverancier eigenaar van het product en tevens de verantwoordelijkheid voor het functioneren. Dit zorgt ervoor dat het voor de leverancier belangrijk wordt om een zo goed mogelijk product te leveren, zodat er zo min mogelijk onderdelen vervangen hoeven te worden en op die manier de winst gemaximaliseerd kan worden.

Gaat er al een lampje branden? Nee? In een brandweerkazerne in Livermore, Californië brandt al ruim honderd jaar een en dezelfde gloeilamp. Hoe kan het dan dat wij toch zo regelmatig onze lampen moeten vervangen? Als je het perfecte product maakt, dat iedereen wil hebben, heb je als bedrijf een probleem op het moment dat iedereen je product heeft. Je verdienmodel stort in elkaar, je hebt geen inkomsten meer en je gaat failliet. Om dit te voorkomen kun je je product opzettelijk minder goed maken, zodat het eerder vervangen moet worden. Dit principe wordt ook wel planned obsolescence genoemd en is in de jaren 20 uitgevonden door de lichtindustrie. Philips werkt momenteel aan een circulair alternatief. Een dienst waarbij je geen lampen koopt van het bedrijf, maar een abonnement betaald voor licht. Ze gaan langs bij een bedrijf, meten hoeveel licht er nodig is en installeren de lampen. Dit zijn de beste lampen die ze hebben, opdat ze zo lang mogelijk meegaan. Want Philips draait op voor de kosten van vervanging als er een kapot gaat. Daarnaast pakken ze ook de stroomrekening voor deze lampen op. Je wil per slot van rekening niet betalen voor stroom, maar voor licht. Dit dwingt Philips er toe om de lampen zo zuinig mogelijk te maken, zodat de stroomrekening minimaal en de winst maximaal is.

Nu zijn het nog enkele bedrijven die dergelijke diensten aanbieden, vaak op verschillende markten. Zo doen Woningcorporatie Eigen Haard en Bosch een experiment met het leasen van koelkasten en andere huishoudelijke apparaten. Maar op het moment dat alle bedrijven dit gaan aanbieden en er concurrentie ontstaat, dan wordt het pas echt interessant! Zie bijvoorbeeld de ontwikkelingen in de muziekstreaming industrie: waar je door middel van Spotify Familie vandaag de dag al voor €2,50 per persoon per maand muziek kan streamen.

Wil je nou meer weten over circulaire economie, bekijk dan deze Tegenlicht-aflevering met Thomas Rau over het onderwerp.

Modulair

Terug naar de wereld van koptelefoons. Om onderdelen zo gericht mogelijk te kunnen vervangen is de koptelefoon modulair gefabriceerd. De onderdelen die je ontvangt zijn: 1 hoofdband, 1 hoofdkussen, 2 oorkussens, 2 klankkasten, 2 knoppen voor de bevestiging van de klankkasten aan de hoofdband en een minijack-miniXLR kabel met 3.5-6.3 jackconverter. Als 1 van deze onderdelen kapot gaat, kun je het terugsturen en ontvang je volgens de website binnen 4 dagen een nieuw onderdeel. Deze kun je zelf weer makkelijk in je koptelefoon plaatsen en het luisteren voortzetten. Daarnaast zijn de complexere onderdelen, zoals de klankkasten, volledig lijmvrij en dus door Gerrard St. weer makkelijk uit elkaar te halen om eventuele bruikbare onderdelen te redden voor de reparatie van andere klankkasten. Het idee is dat deze manier van productie het afval dat ontstaat aanzienlijk verminderd.

Modular #headphones #gerrardstreet

Een foto die is geplaatst door Gerrard Street (@gerrard_street) op

High-end koptelefoon?

Gerrard St. schat de “aanschafwaarde” van hun koptelefoon in op zo’n €250 euro. En hier komt het voornaamste probleem dat ik met de koptelefoon heb om de hoek kijken. De prijs/kwaliteit verhouding. De koptelefoon kost €7,50 per maand. (Tenzij je hem, zoals ik, in de crowdfundingperiode hebt gekocht, dan kost hij €5,00 per maand. Wat ik een acceptabeler bedrag vind.) Hoewel de koptelefoon zeker degelijk gebouwd is (de simpele modulaire constructie is erg robuust) en echt niet verkeerd klinkt, ben ik (als mediaprofessional) zeker betere koptelefoons voor lagere prijzen tegengekomen.

Daarnaast zul je in de toekomst moeten letten op de verhouding van de waarde van verschillende producten in je leven en de huurprijs hiervan. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het project van Eigen Haard en Bosch, kost een koelkast je zo’n €7,33 per maand, terwijl de aanschafwaarde van die koelkast ruim €450 euro is.

Conclusie

Hoewel er dus wat haken en ogen aan deze koptelefoon zitten in de prijs/kwaliteit categorie, betaal je misschien uiteindelijk niet alleen voor de beste koptelefoon voor het geld, maar ook voor een stukje gemoedsrust. Je hoeft je geen zorgen te maken op het moment dat je koptelefoon kapot gaat. Daarnaast is Gerrard St. momenteel het enige bedrijf dat op deze manier een koptelefoon aanbied. Als andere bedrijven dit in de toekomst grootschaliger gaan aanpakken, zal de prijs wel omlaag moeten.

Dus, ben jij iemand die graag nieuwe initiatieven op het gebied van duurzame technologie sponsort en wil jij je nu en in de toekomst geen zorgen meer hoeven maken over het feit dat je koptelefoon af en toe kapot zal gaan? Dan is de koptelefoon van Gerrard St. zeker iets voor jou!


Bekijk de crowdfunding-video van Pelican House (tegenwoordig Gerrard St.)