Hier wordt gewerkt.

Hier wordt gewerkt.

“Ik ga ook een sociale onderneming beginnen!” Was mijn gedachte, toen ik moe maar tevreden terug naar huis carpoolde na de Social Start-up Day afgelopen zaterdag in de Impact Hub in Amsterdam. Waarin? Ik heb geen idee. Maar dat is ook helemaal niet zo erg, was één van de eerste dingen die ik leerde. De vraag is: waarom?

De Social Start-up Day was een dag voor en door (jonge) sociale ondernemers, met speeches, workshops en speeddaten met (ervarings)deskundigen. Zowel voor beginners, die alleen nog maar rondlopen met een idee, als voor gevorderden, die bijvoorbeeld al ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, waren er verschillende opties. Er waren workshops over het ontwikkelen van een product of businessplan, het rond krijgen van financiering, bijvoorbeeld door crowdfunding en hoe je jouw competenties zo goed mogelijk kunt inzetten voor je bedrijf.

De dag begon met een prangende vraag van Anja Cheriakova van UrbanSeeds: “Wat zou je nog willen bereiken als je over drie jaar dood bent?” Met die vraag uit haar openingsspeech, over hoe zij de afgelopen jaren heeft gewerkt aan het verwerkelijken van haar droom, in het achterhoofd doorliepen de deelnemers de workshops.

Post-its helpen altijd!

Post-its helpen altijd!

Bij de eerste workshop van Marieke den Nijs van Outside Inc. ontmoet ik Vincent van der Velde. Hij wil dat zijn onderneming over drie jaar nog bestaat en is verder gegroeid. Ondanks dat we bij een beginners workshop zitten weet Vincent al goed wat hij wilt met U ARE HERE, een magazine om de kleine, lokale ondernemers van de stad Utrecht op de kaart te zetten. Met veel passie spreekt hij over deze ondernemers, die voor hem het unieke karakter van een stad bepalen. Hij realiseert zich dat dit soort ondernemers vaak geen tijd en geld hebben voor meer promotie. Hij zou dit graag op zich nemen met U ARE HERE, maar ja, hoe kan hij daar nou zelf van leven en tegelijk trouw blijven aan z’n missie? Het antwoord van Marieke zou vast zijn om altijd terug te gaan naar ‘het waarom’? Om vervolgens via ‘de hoe’ uit te komen bij ‘het wat’.

Bij dezelfde workshop schuif ik aan bij Jessica van Horssen. Wat wil zij? Haar idee staat nog echt in de kinderschoenen. Ze wil iets met workshops en buitensport voor mensen met angsten. Aan tafel met een paar andere bespreken we de ‘waarom, hoe en wat’. Het gesprek komt erop dat zij ADHD heeft en dat zij dat, anders dan de publieke opinie, eigenlijk meer ziet als een kracht dan een beperking. Als ze hierover spreekt begint ze ineens te stralen en veel zekerder te praten. Het valt iedereen aan tafel op en zo vinden we het ‘waarom’ van Jessica.

Heel herkenbaar, zelfs voor mij als niet-ondernemer, is de zoektocht naar de balans tussen idealisme en zakelijk zijn.

Aike Hoekstra van PwC praat over geld: hoe krijg je financiering voor je onderneming? Heel herkenbaar, zelfs voor mij als niet-ondernemer, is de zoektocht naar de balans tussen idealisme en zakelijk zijn. Investeerders zijn gelukkig heus niet alleen op zoek naar een goede business case en zijn wel degelijk geïnteresseerd in de impact van je bedrijf, maar de balans is cruciaal.

Bij de workshop van Teach to Fish van Karim Maarek leer ik dat alles mogelijk is, bij wijze van spreken. Met open mond en klapperende oren luister ik naar verhalen van de meeste bizarre producten die zeer succesvol gecrowdfund zijn, door ‘gewoon’ het juiste verhaal aan de juiste mensen te vertellen. Producten waarvan je denkt dat de wereld er gewoon niet op zit te wachten slepen duizenden dollars binnen met een mooi filmpje en het juiste publiek. (Kijk bijvoorbeeld naar: Kittyo en Coolest Cooler) Wat betekent dat voor producten of ideeën waar de wereld wel op zit te wachten, wat toch een beetje het idee is van een sociale onderneming? Dat het niet zo simpel is begrijp ik ook wel, maar daar heb je dan weer bedrijven als Teach to Fish voor die start-ups en beginnende ondernemers steunen met het opzetten van dit soort projecten, zoals bijvoorbeeld African Clean Energy.

De winnares van de pitchwedstrijd van Zazu Amsterdam.

De winnares van de pitchwedstrijd van Zazu Amsterdam.

Tegen het einde van de dag na de onderdelen speeddating met experts en de pitch training is er nog een pitchwedstrijd, waar vijf deelnemers de kans krijgen hun idee voor een onderneming zo aantrekkelijk mogelijk te pitchen. De winnaar is Marieke Andringa van Zazu Amsterdam. Wat? Slow fashion waarbij gebruik wordt gemaakt van alpaca wol uit Ecuador. En waarom? Om de Ecuadoriaanse economie te ondersteunen en Quechua vrouwen te empoweren met een eerlijk inkomen.

Het laatste woord is aan Murat Kiran van, hoe toepasselijk, Conclusion.  Zeventien jaar geleden kwam hij uit Turkije naar Nederland. Toen hij drie dagen na aankomst aan de slag wilde als schoonmaker ontdekte hij dat dat niet makkelijk was zonder de taal te spreken. “Hoezo? Ik ga schoonmaken met m’n handen, niet met m’n tong!” Maar hij zette door, kon uiteindelijk aan de slag als schoonmaker, maar maakte de overstap naar ICT. Inmiddels kunnen we wel stellen dat hij het heeft gemaakt, aan de top van het succesvolle bedrijf Conclusion. Zijn tips voor de jonge sociale ondernemer? Ten eerste, en ik citeer: “Work your ass off.” En: “Dienen, bedienen en dan pas verdienen.” En tot slot staat en valt succes met het hebben van de juiste connections en het juiste netwerk; allereerst moet je goed contact hebben met jezelf, vervolgens met anderen en dan kun je ook anderen met anderen in contact brengen om te bereiken wat je wilt.

En na afloop wordt er geborreld!

En na afloop wordt er geborreld!

En daar begonnen alle deelnemers dan ook meteen mee tijdens de gezellige, afsluitende borrel.