Veel mensen kopen vaak meer bij de supermarkt dan ze nodig hebben op dat moment. Zo koop je extra groente voor je avondmaaltijd omdat je variatie wil, heb je voor dat ene recept toevallig een eetlepel van iets nodig of koop je dat bakje fruit omdat het in de bonus is. De volgende dag heb je vervolgens geen zin in deze producten en het kan zijn dat je de dag erna zelfs bent vergeten dat je ze in huis hebt. Als gevolg kunnen de producten over datum gaan, o.a. hierdoor verspillen we per persoon gemiddeld 34 kg aan voedsel per jaar (1). Om voedselverspilling tegen te gaan kan het gebruik maken van een boodschappenlijstje met exacte hoeveelheden of een eetplanning helpen, zo koop je alleen wat je echt nodig hebt. Mocht je nou toch producten over hebben, dan kun je hier natuurlijk ook een keer wat anders mee proberen te maken.

Zo maakte ik laatst mijn eigen broodbeleg door alle restjes samen te voegen in de keukenmachine, hieruit ontstond een heerlijke paprika spread. We hadden namelijk geroosterde paprika’s in huis van het avondeten, spinazie van de dag ervoor en zonnebloempitten van de granola die ik eerder maakte.

De zonnebloempitten kocht ik van het merk Smaakt, zij werken met volledig biologische en pure producten. Hiervoor worden strenge eisen gecontroleerd bij de boer, producent en winkel, hierdoor dragen ze het Europese keurmerk. Daarnaast maken ze gebruik van duurzame verpakkingen van biobased materialen (2). Kortom, de producten van Smaakt zijn zeker een aanrader om in huis te halen! Natuurlijk geldt wel, alleen als je ze echt gaat gebruiken. Dus daarom hier het recept voor de paprikaspread, deze is te variëren naar eigen smaak. Zo kun je de paprika vervangen door (zelf) geroosterde groente, gebruik maken van andere bladgroente of bijvoorbeeld de pitten vervangen door noten die je nog in je keukenkastje hebt staan.

Ingrediënten

  • 3 geroosterde paprika’s uit een potje
  • Een handje spinazie
  • 50 g zonnebloempitten
  • Sap van halve citroen
  • 5 blaadjes verse basilicum
  • 1 tl (gedroogde) rozemarijn
  • 1 el agavesiroop
  • Peper en zout naar smaak

Bereidingswijze

  1. Blend de paprika’s met de spinazie in een keukenmachine of blender.
  2. Voeg de zonnebloempitten, citroensap, basilicum en rozemarijn toe en blend het geheel tot de gewenste structuur.
  3. Wanneer het wat zuur is, voeg de agavesiroop toe.
  4. Breng op smaak met peper en zout.

Serveertips

  • Op geroosterd brood met avocado en extra pitjes
  • Als topping/dressing voor salades
  • Om crackers of groente in te dippen

Geschreven door: Tamar Nijhof