“Magere melk en melkproducten zijn een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon en zijn daarom opgenomen in de Schijf van Vijf.”  Daarentegen is voor de productie van zuivelproducten veel landgrond nodig en zorgt het voor uitstoot van broeikasgassen. Een makkelijke manier om je dagelijkse routine te verduurzamen is koemelk vervangen voor een plantaardige variant. In de tabel hieronder is een vergelijking weergegeven van de effecten op het milieu. Hieruit blijkt dat het totale proces voor elke plantaardige melk minder milieubelastend is dan bij koemelk, dit komt vooral door het verschil in de landbouw. Er zijn wel verschillen tussen de variaties in plantaardige melk, zo blijkt dat havermelk en sojamelk dus de meest duurzame opties zijn. Daarnaast staat melk natuurlijk bekend om het bevatten van calcium, wat onder andere belangrijk is voor de opbouw en onderhoud van onze botten en gebit. Toch kunnen we zonder dat glaasje melk, want calcium zit ook in veel plantaardige producten zoals donkergroene groente en is vaak toegevoegd aan plantaardige melkproducten.

Een kleine stap om de koemelk inname te verminderen is bijvoorbeeld het dagelijkse kopje koffie, probeer deze eens met plantaardige melk. Tegenwoordig is dit bij de meeste cafeetjes standaard aanwezig, maar je kunt het ook in je huisgemaakte koffietje proberen. Mijn persoonlijke favoriet is havermelk, zeker de moeite waard om eens te proberen! Daarnaast kun je ook bij je ontbijt verschil maken, denk hierbij aan een kommetje plantaardige yoghurt. Verder ben ik zelf fan van havermout en maak ik dit altijd met plantaardige melk, wat ik eigenlijk zelfs lekkerder vind dan koemelk.
Hierbij mijn go to havermout recept:
– Verwarm 40 gram havermout met 200 ml havermelk in een pannetje tot het de gewenste structuur heeft
– Voeg hier een halve geprakte (rijpe) banaan, kaneel en 1 eetlepel chia- of lijnzaad aan toe.
– Giet de havermout in een mooi kommetje en top hem af met je favoriete toppings. Ik koos voor de andere helft van de banaan, aardbeien, walnoten, kokosrasp en 100% pindakaas.
De toppings kun je elke keer variëren, denk hierbij aan (diepvries of seizoensgebonden) fruit, andere nootjes en zaadjes, etc. maar ook de basis kun je veranderen door cacao toe te voegen of bijvoorbeeld geraspte wortel voor een carrot cake variant. Kies vooral wat je lekker vindt en geniet ervan!
  

Geschreven door: Tamar