Duurzaam ondernemen, met de thema’s: People, Planet, Profit voorop, is een hot topic. Dit wordt nog eens onderstreept nu dit onderwerp bij het Nationale Career Event een belangrijke plaats heeft veroverd. Onder de naam Fair Careercongres zijn er diverse stands, waaronder die van initiator en Fair Career vacaturebank OneWorld, en liefst 12 goed gevulde workshops verzameld. En dat is mooi. Want laten we wel wezen, een duurzame wereld willen we allemaal. Alleen het verwezenlijken van die ambitie om tot een duurzame carrière te komen blijkt nog een ander verhaal. De ambitie ´excelleren in een duurzame organisatie´ klinkt ongeveer net zo origineel als een Facebook-profiel waarbij iemand ´ik houd van reizen´ heeft gezet. En als betaalde kansen voor een Fair Career net zo makkelijk door vrijwilligers worden opgevuld, wat blijft er dan nog over? Laat juist op dat gebied het Fair Careercongres handvatten bieden.

Eén ding wordt al gauw duidelijk. Een Fair Career hoeft niet per se als werknemer te worden opgepakt. Als jij dat briljante idee met een duurzame achtergrond hebt, ga er dan voor, zo blijkt de strekking van One World. Banken als Triodos zijn er juist om dergelijke projecten te ondersteunen en twee van deze ideeën worden nog eens gepitcht op het centrale podium van het Career Event zelf. Eén dame is druk bezig met een webwinkel om kringloopwinkels te ondersteunen in hun afzet, terwijl verderop een deelneemster vrijuit vertelt over haar plannen om in Afrika een project op te zetten om melk langer houdbaar te houden voor de lokale bevolking. Twee projecten die alleen het bijdragen aan een betere wereld met elkaar gemeen hebben en daarmee is de gigantische scope van een carrière in duurzaamheid nog eens extra onderstreept.

Maar wat breng je nu mee voor jouw duurzame carrière. Je studie? Je nevenactiviteiten? Jouw eindeloze competenties die alle anderen op dit gebied uiteraard niet hebben? Workshopleidster Chantal Klaver, eigen ondernemer op het gebied van duurzaamheid en innovatie, weet het helder en to the point te vertellen. We hebben allemaal capaciteiten waarmee we de markt op gaan, maar helaas ben je er daarmee nog niet. Om jouw doel te bereiken (en dan maakt het niet uit of dat de ideale baan is, of het werven van klanten/partners om voor jezelf te beginnen) heb je met randvoorwaarden te maken. Randvoorwaarden die je zal moeten ondervangen. En dat ondervangen doe je met je eigen waarden en visie. Kortom, waarom doe je dit?

Een ontzettend simpele vraag, maar als je er kritisch naar kijkt zal blijken dat je er niet zo één-twee-drie een antwoord op hebt. “Omdat ik er vier jaar voor gestudeerd heb” is geen afdoende antwoord en laat ook niets van je passie blijken. En dat is jammer, want als je het antwoord op de waarom-vraag niet beschikbaar hebt val je automatisch af. “Vertel dus je droom. Waarom wil jij uitgerekend in Afrika in de slag om de rechten van kinderen te verdedigen?” Zo houdt Chantal Klaver één van de workshopdeelnemers voor. Na drie keer kritisch bijschaven komt daar het antwoord. “Ik ben ervan overtuigd dat ieder kind waar ook ter wereld dezelfde rechten verdient, dat dit nu niet gebeurt is een misstand waar ik niet aan voorbij wil gaan. Met mijn opleiding en achtergrond kan ik daar iets aan doen en ik voel mij daar dan ook verantwoordelijk voor.”

Kort maar krachtig. En wel even een visie die je overal weg kunt zetten. Want dat wordt de volgende stap. Met deze visie kun je de randvoorwaarden overwinnen om de overbrugging tot de markt te maken. Heel simpel zeg je: Dit is mijn droom en dit heb ik nodig om daar opvolging aan te geven. Daarmee trigger je mensen om je bij te staan en hoef je slechts nog aan te geven wat jouw persoonlijke toegevoegde waarde daarbij is. En als ook dat dan lukt? Dan kan je duurzame carrière beginnen!