Op dit moment worden slechts 8% van alle geïmporteerde bloemen duurzaam verhandeld. Zo wordt een groot deel van onze rozen geïmporteerd uit Oost-Afrika, waar de arbeidsomstandigheden niet altijd even goed zijn. Reden voor Hivos om de campagne Power of the Fair Trade Flower” op te zetten, waarmee aandacht wordt gevraagd voor de misstanden in de Afrikaanse bloemensector. De campagne werd op 31 oktober gelanceerd met de opening van een foto-expositie.

Door Mirthe Klein Haneveld

Uitbuiting, discriminatie en gezondheidsrisico’s
Uit onderzoek van een Keniaanse mensenrechtenorganisatie blijkt dat vooral vrouwen het slachtoffer zijn van de problemen in de bloemenindustrie: meer dan de helft van de vrouwen heeft te maken heeft gehad met uitbuiting of seksueel geweld. Veel van hen werken regelmatig onbeschermd met gevaarlijke chemicaliën, hebben geen duidelijk contract en verdienen een salaris waarvan ze niet fatsoenlijk kunnen leven. Ook zijn er geen goede regelingen voor zwangerschapsverlof en kinderopvang. Tweederde van de door Nederland geïmporteerde rozen komt uit Kenia – en dus heeft Nederland een grote verantwoordelijkheid.

Te negatief?
Niet iedereen is te spreken over de campagne. Theo de Groot, directeur van MPS-keurmerken, wijst er in een interview met Trouw op dat bloemen zonder fair trade keurmerk niet per definitie slecht zijn. Het beeld dat er in de bloementeelt niet wordt gewerkt voor betere arbeidsomstandigheden klopt volgens hem niet. MPS certificeert telers met een sociaal keurmerk en een milieukenmerk – keurmerken voor de sector, die je als consument niet snel tegenkomt. Zo werkt bijvoorbeeld de Nederlandse bloemenveiling samen met MPS-keurmerken. Het bijbehorende keurmerk voor consumenten, Fair Flowers Fair Plants, is niet erg bekend. Dat Hivos samenwerkt met het veel bekendere Max Havelaar-keurmerk is dus begrijpelijk.

Zwart-wit
Toch blijkt hier dat de realiteit niet zwart-wit is. Niet alle bloemen zonder Max Havelaar-keurmerk zijn slecht en ook over de effectiviteit van keurmerken is discussie. Natuurlijk zijn de verhalen die met de “Power of the Fair Trade Flower” campagne worden verteld niet te negeren. Het is duidelijk dat uiteindelijk alle bloemen verantwoord moeten worden geproduceerd. De weg daar naartoe is alleen nog niet zo eenvoudig.

Resultaat
De “Power of the Fair Trade Flower” campagne heeft al wel een eerste resultaat opgeleverd: de branchevereniging van de bloemensector (VGB) wil meer aandacht besteden aan eerlijke bloemen. Bovendien herinnert deze campagne consumenten er aan dat eerlijke handel niet alleen gaat om koffie, bananen en chocola, maar om veel meer producten.

Kijk mee
De foto-expositie die bij de campagne hoort bestaat uit zes foto’s die vertellen over uitbuiting, seksueel geweld en discriminatie. Carli Hermès, Cornelie Tollens, Koen Hauser, Ingrid Baars, Aatjan Renders en Corbino lieten zich inspireren door de verhalen van vrouwen uit de Keniaanse rozensector. Mocht je de foto’s willen zien, dan kan dat tot 14 november op het Museumplein, van 1 tot 26 november bij de Balie, Amsterdam en bij de Margriet Winterfair in Utrecht.

HIVOS The Power of the Fair Trade Flower